Albert
Camus (ur. 7 listopada 1913 w Mondovi we francuskim Algierze, zm. 4
stycznia 1960 w Petit-Villeblevin koło Villeneuve-la-Guyarde) �
francuski pisarz. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1957.
Albert Camus
wychował się w biednej, niepiśmiennej rodzinie żyjącej na
przedmieściach Algieru. Był synem pół-Hiszpanki i alzackiego
robotnika, który wyemigrował do Algierii w poszukiwaniu zarobku.
Zdobył wykształcenie dzięki wychowawcy, który po długich
staraniach uzyskał dla niego stypendium naukowe. Duże znaczenie miała
znajomość z profesorem Louisem Germainem, który zachęcał młodego
Alberta do nauki i podsuwał mu klasyczne dzieła literatury (pod wpływem
jednej z nich, Żywotów Cezarów Swetoniusza napisze
później Kaligulę). W 1930 uzyskuje maturę i wstępuje na
uniwersytet w Algierze, gdzie studiować będzie filozofię i historię
kultury antycznej. Kilka lat później zaczynają się jego pierwsze
związki z polityką i dziennikarstwem, na krótko wstępuje do
Partii Komunistycznej, z której zostaje jednak wydalony z powodu
zbyt dużej różnicy zdań. Od 1937 do 1940 pracuje jako
dziennikarz w antykolonialnym dzienniku Alger Républicain. Mniej
więcej w tym samym okresie rozpoczyna się jego przygoda z teatrem, w
1936
wraz z przyjaciółmi zakłada bowiem Théâtre
de Travail (Teatr Pracy), którego pierwsze przedstawienie (grano
Czas Pogardy André Malraux, później Ajschylosa, Gorkiego
i innych) okazuje się wielkim sukcesem. Po jego rozwiązaniu zakłada
kolejny, o nazwie L'Equipe. Po krytykowanym artykule wyjeźdża w 1940 do
Paryża, po zdobyciu miasta przez Niemców jedzie do Lyonu,
stamtąd do Oranu. W 1942 wyjeźdża na stałe do Paryża, gdzie
wspólnie z Pascalem Pio redaguje podziemne czasopismo Combat. W
tym okresie zaprzyjaźnia się z J. P. Sartrem; przyjaźń urywa się po
cyklu artykułów Camusa, które poróżniły go z
obozem sławnego filozofa, wpływ jej był jednak na tyle silny, że
zaczęto przypisywać Camusowi egzystencjalizm, przed czym on sam się
bronił przed taką klasyfikacją. W 1947 ostatecznie odcina się od
dziennikarstwa i polityki, by móc w pełni oddać się teatrowi i
pisarstwu. Wyjątek stanowi zbiór esejów Człowiek
zbuntowany, w którym m.in. wbrew modzie panującej wśród
francuskich intelektualistów poddaje surowej kryty
ce stalinizm i ujawnia mało znane na zachodzie fakty dotyczące
masowych zbrodni komunistycznych w ZSRR. W 1957 r. otrzymuje Nagrodę
Nobla w dziedzinie literatury za "ogromny wkład w literaturę, ukazującą
znaczenie ludzkiego sumienia". Trzy lata później, 4 stycznia
1960 roku Camus ginie w wypadku samochodowym w wieku 46 lat, co
przyjaciele pisarza określają - nader słusznie - mianem skandalu
Twórczość
Całą twórczość Camusa
można dzielić według wielu kryteriów, z których
najbardziej chyba znane są tryptyki: Mit Syzyfa, do którego
zaliczają się Mit Syzyfa, Obcy i Kaligula, oraz Mit Prometeusza:
Człowiek Zbuntowany, Dżuma, Nieporozumienie. Dużo oczywistszym
podziałem jest rozróżnienie na gatunki literackie. Mamy więc
powieści (Obcy, Dżuma, Upadek, Pierwszy Człowiek), dramaty (Kaligula,
Stan Oblężenia, Nieporozumienie), eseje (Mit Syzyfa, Prawa i Lewa
Strona, Człowiek Zbuntowany) czy w końcu zbiory opowiadań (Wygnanie i
Królestwo, Lato).
Camus używał pseudonimów Vincent Capable, Jean Meursault, Louis
Neuville, Demos, Irenée.
Poglądy
Poglądy Camusa ewoluują od
postawy buntu i heroicznego trwania które jest tematem Mitu
Syzyfa aż do głębokiego humanizmu któremu wyraz daje w Dżumie.
Postać Kaliguli oraz Meursaulta bohatera Obcego ukazują nie tylko
konfrontację żelaznej logiki z ludzką zmysłowością i tak łatwo
przyjmowanym światem lecz odsłaniają dalsze źródła samotności
człowieka są istnymi dziełami o trwaniu nade wszystko. Obaj bohaterowie
w końcu pragną śmierci gdyż właśnie ona prowadzi do ich zwycięstwa �
pojednania ze światem. Postrzegani jako szaleńcy, wykluczeni ze
społeczeństwa czy to z powodu znikomości (Meursault), czy też wielkości
(Kaligula) odgrywanej roli porównani zostają do Syzyfa. Dramat
Syzyfa nie polega na wiecznym trwaniu jego mozołu ale na jego
świadomości na świadomości wiecznej porażki jego wielkość
również � paradoksalnie chciałoby się rzec na tej świadomości
które odsłania jego bohaterstwo. Nawiązania do tego tematu można
odnaleźć zresztą na przykład w Dżumie czy w przemówieniu,
które wygłosił po odebraniu Literackiej Nagrody Nobla.
Obraz bohaterów diametralnie zmienia się w drugim tryptyku, do
którego należy m.in. Dżuma. Dominujące w utworze postacie,
doktor Rieux (będący zresztą alter ego Camusa) i Tarrou prezentują
głębokie zaangażowanie w sprawy człowieka. Jedynym wyznacznikiem
moralności jest zwykła uczciwość; ona to każe przede wszystkim bronić
człowieka, a co za tym idzie � nie zgadzać się na zło.
Innym tematem w twórczości Camusa jest osamotnienie człowieka
wobec jego otoczenia, niemożność zrozumienia jego zamierzeń i intencji,
niesłuszna ich interpretacja nadintepretacja nieraz w efekcie ucieczka
od człowieczeństwa a to przecież jest dla Camusa dżumą.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL