Niccolo` di Bernardo dei Machiavelli (ur. 3 maja 1469 r. we Florencji,
zm. 21 czerwca 1527 r. tamże) - filozof, pisarz społeczny i polityczny,
historyk i dyplomata florencki, jedna z kluczowych postaci włoskiego
odrodzenia. Jest autorem słynnego i kontrowersyjnego traktatu o
sprawowaniu władzy pt. Książę. Od jego nazwiska powstał termin
machiawelizm. Idealnym ustrojem dla niego była republika. W 1559 jego
pisma znalazły się na kościelnym indeksie ksiąg zakazanych.
Życie
W okresie życia Machiavellego
Włochy były zbiorem małych miast-państw, których władcy
nieustannie walczyli ze sobą o utrzymanie wpływów. Na porządku
dziennym były zarówno oblężenia, jak i otrucia. Jednocześnie
Włochy wiodły prym w kulturze. Tak w polityce, jak i w kulturze, ważną
rolę odgrywała Florencja, z którą Machiavelli związany był przez
całe życie.
Tam właśnie urodził się w 1469 roku w zubożałej rodzinie szlacheckiej
jako drugi syn prawnika Bernarda di Niccolo` Machiavelli i jego żony
Bartolomei di Stefano Nelli. Po zakończeniu edukacji, w 1494 roku
rozpoczął karierę polityczną w II kancelarii Republiki Florenckiej. Był
to okres republikańskiej rewolucji słynnego kaznodziei Girolamo
Savonaroli. Choć Savonarola został spalony na stosie w 1498 roku,
republika trwać miała jeszcze do 1512 roku.
W tym czasie Machiavelli zajmował się sprawami wojny i administracji.
Wkrótce stanął na czele kancelarii i będąc bliskim
współpracownikiem Piera Soderiniego, miał duży wpływ na politykę
miasta. Odbył liczne misje dyplomatyczne, m.in. na dwory Ludwika XII,
Maksymiliana I i Juliusza II.
W 1512 roku po upadku republiki i odzyskaniu władzy przez ród
Medyceuszy popadł w niełaskę. Został oskarżony o spisek, uwięziony i
torturowany. Po wyjściu z więzienia musiał wyjechać z miasta. Osiedlił
się w posiadłości wiejskiej w San Casciano i skoncentrował się na
pisaniu traktatów politycznych, które w większości wydano
pośmiertnie.
W 1520 roku powrócił częściowo do łask dworu, dostając od
uniwersytetu florenckiego, kierowanego wówczas przez kardynała
Giulia de' Medici, zlecenie napisania historii miasta. Zmarł we
Florencji w 1527 roku i został pochowany we Florencji w kościele Santa
Croce.
Choć przez całe życie koncentrował się na robieniu kariery politycznej,
nie zdołał zaspokoić swoich ambicji i ostatecznie musiał uznać swoją
porażkę. To paradoks zważywszy na fakt, że Książę, który
przyniósł mu nieśmiertelną sławę, jest poradnikiem sprawowania
władzy. Ale stało się tak być może dlatego, że w życiu Machiavelli nie
stosował się do opisanej przez siebie zasady, iż w działaniu cel
uświęca środki, a jego osobiste sympatie polityczne były bezsprzecznie
republikańskie.
Amoralizm
Jednak prawdziwy Machiavelli
różni się od Machiavellego obecnego w zbiorowej świadomości,
autora przede wszystkim Księcia (1513). Z tym dziełem nierozłącznie i
jednoznacznie kojarzy się Machiavelli. Choć przez to ocena jego postaci
jest raczej negatywna, to na przykład Stendhal powiedział o
Machiavellim, że "pozwolił nam poznać człowieka".
Jako autor Księcia i słynnej maksymy, że cel uświęca środki,
Machiavelli jest czasami zaliczany do tradycji amoralistycznej (por.
Protagoras, Kallikles, Stirner, Nietzsche). Z drugiej strony wielu
badaczy podkreśla, że dosłowna interpretacja tej maksymy wskazuje na
brak głębszego zrozumienia traktatu. Podkreślają oni, że w wielu
miejscach Machiavelli wyraźnie stwierdza w jakich sytuacjach można tę
zasadę stosować - wyraźnie ją ograniczając. Należy pamiętać spiżowe
słowa Machiavellego, że "okrucieństwo i terror należy stosować ale
rozsądnie i tylko w miarę potrzeby". Machiavelli jest bardzo sceptyczny
jeżeli chodzi o naturę człowieka. Jego zdaniem ludźmi kierują niskie
pobudki i egoizm. Nawet jeśli ktoś chciałby postępować moralnie, będzie
mu bardzo trudno obronić się przed powszechną niegodziwością. "Racja
nic nie znaczy, gdy nie jest poparta siłą", pisał, a gdzie indziej: "w
polityce bezbronni prorocy nie zwyciężają". Takie słowa są zrozumiałe u
kogoś, kto był świadkiem spalenia Savonaroli.
Nowatorstwo podejścia
Amoralizm, cynizm i
wyrachowanie, które przypisuje się postawie makiawelicznej, u
samego Machiavellego wynika ze specyficznego podejścia do zagadnień
związanych z problematyką państwa.
Machiavelli, rozumiejąc państwo jako twór złożony z władcy i
podporządkowanych mu jednostek, mało interesował się społeczeństwem,
bardziej warunkami działania w danym ustroju politycznym, do czego
przydatna jest według niego wiedza psychologiczna.
Jego absolutne nowatorstwo polegało na tym, że traktował państwo jako
twór całkowicie ludzki, bez pierwiastka boskiego. Jego
poprzednikiem w tej kwestii był Marsyliusz z Padwy, który w
sporze między papiestwem a cesarstwem, odwołując się do awerroistycznej
teorii dwóch prawd: wiary i rozumu, dowodził niezależności
państwa.
Słowo "polityka" używał w sensie trochę węższym niż rzecz się ma w
powszechnym użyciu. Polityka w jego mniemaniu dotyczyła bezpieczeństwa
zewnętrznego, pokoju wewnętrznego, stabilności i poziomu zamożności.
Ale nie obejmowała już wychowania, realizacji ideałów czy
moralności.
Takie rozumienie polityki wykluczało myślenie utopijne. Machiavelli
podszedł do problematyki państwa w sposób naukowo-techniczny.
Nie oceniał, lecz opisywał politykę tak, jakby mówił o
mechanizmie. Dlatego tradycja anglosaska powszechnie uznaje go za ojca
nauk politycznych. Nazywa się go też założycielem nowożytnej filozofii
polityki i odkrywcą "nowego moralnego kontynentu"[1].
Skupiał się na odkryciu reguł skutecznego działania. Jest to wg niego
możliwe, bo zdarzenia się powtarzają, a natura ludzka jest stała.
Zachowanie człowieka da się przewidzieć, jeśli tylko rozporządzamy
wiedzą, którą daje nam studiowanie historii.
Virtu`
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL